dimarts, 17 d’abril del 2012

ANÀLISI D'UN PROGRAMA EDUCATIU

PROGRAMES EDUCATIUS

En aquesta entrada començaré explicant què és un programa educatiu, seguiré amb l'avaluació d'un programa. 

Entenem per programa educatiu qualsevol programa que s’utilitza en un context educatiu o aquell concebut expressament pel món educatiu.
Hi ha diferents tipus de programes:

- Exercicis d’exercitació: normalment es plantegen preguntes i es respon, et corregeix i simplement serveix per praticar. Els exercicis del programa "Clic" solen ser d'aquest tipus. Normalment són programes tancat, que no porten a fer reflexionar, etc. Però si es busca practicar vocabulari, memoritzar certs conceptes pot ser un recurs útil i interessant.

- Programes tutorials: són els programes que a més de plantejar exercicis abans t’expliquen la regles, la teoria.  Primer la informació i després es qüestiona la comprensió d'aquesta.  

- Tutorials experts: proporcionen tota la informació sobre un camp determinat, es diu que és quasi com tenir un professor al davant, sempre ajuda i orienta a l’usuari perquè rectifiqui un error.

- Base de dades: té una sèrie d’informació a la qual es va accedint. I en el cas dels multimèdies (com els contes) tens diferents maneres de recórrer a les informacions (clicant a punts concrets, etc).

- Simuladors: simulen el comportament de diversos fenòmens. (són freqüents en el camp de la física, química…). Hi ha una interacció entre usuari-programa.

- Programa constructor o "intramundos": hi ha regles determinades per crear algun aspecte en concret i es desenvolupa el pensament.
  
A l'espai web edu365, hi ha un espai que es diu crea, imagina i juga (http://www.edu365.cat/crea/), on la interacció amb els usuaris és molt més activa, aquesta és a diferència amb els altres en tant que potser no s’aprenen continguts concrets, però hi ha un desenvolupament mental interessant (buscar hipòtesis, mecanismes, estratègies…).

El que sí que cal dir, és que s'utilitzi el programa que s'utilitzi SEMPRE: 

CAL QUE HI HAGI EL MESTRE/MESTRA CONTROLANT, AMB BONA PREPARACIÓ PRÈVIA I HAVENT FET UNA BONA PROGRAMACIÓ DE LES ACTIVITATS, UNA GUIA QUE SEGUEIXI UNS OBJECTIUS CLARS, PERQUÈ D'AQUESTA MANERA TOTS ELS COMPLEMENTS INFORMÀTICS TINGUIN SENTIT I SIGUIN ÚTILS.


ANÀLISI D'UN PROGRAMA EDUCATIU

(L'avaluació l'he realitzada en parella, amb la Cristina Miró del mateix grup classe)


  1.  Nom: Fem feinetes
  2. Autors: Enric López, Maria Borrell i Imma Palahí.
  3. Objectius que persegueix: desenvolupar la capacitat de reflexió, d'escriptura, d'audició del lèxic català.
    Exercitar el desenvolupament mental necessari per les estratègies d'escriure i llegir.
  4. Continguts: llengua catalana (escriptura, lectura i escolta)
  5. Destinataris: alumnes de 3 a 6 anys.
  6. Tipus d'aplicació:  aplicació Clic. Exercici d'exercitació: es plantegen preguntes i l'alumne les ha de contestar. Es basa en anar practicant sense cap teoria prèvia. La seva estructura és lineal i la seqüència amb la qual es presenten les activitats és única o aleatòria.
  7. Usos educatius possibles: el coneixement es construeix a partir de la interacció de l'alumne. És avaluat instantàniament en els exercicis tot i que en alguns apartats com el 3r nivell de llegir escriure, quan no saps la resposta, no dóna la possibilitat de saber quina és. Per tant els alumnes que no ho saben es poden encallar en aquest punt.
  8. Breu descripció de les activitats que proposa: la Íria ens presenta els seus amics. Són a classe fen treballs. A la classe hi ha 6 nens. Cada personatge presenta un projecte d'activitats, cadascun té 3 nivells de dificultat, també es poden fer correlatius. Cada projecte té 12 activitats.
    Les activitats amb els nens són: Escolta amb el Nil, Atrapa sons amb el Jordi, Observa amb l'Aram, pensa amb la Mireia, llegeix i escriu amb el Marc i juga amb la Laia.
  9. Interacció cognitiva o tasques d'aprenentatge predominants: l'aprenentatge que promou és totalment pràctic, requereix tenir uns coneixements previs assimilats. Permet clarificar a l'alumne els seus coneixements. Ara bé, hem trobat una mancança i és que aquesta activitat no necessàriament provoca que el nen tingui una aplicació activa ja que pot estar simplement provant, no hi ha una interacció personalitzada.
  10. Tipus d'ensenyament al qual s'apropa: tal i com hem anat comentat l'ensenyament es basa en conceptes que l'lalumne ja sap. No ensenya directament sinó que l'alumne aprén a través de fer les activitats, a través de l'assaig-error. Així doncs s'apropa a un ensenyament per descobriment.
  11. Valors que potencia o desenvolupa: el programa desenvolupa valors com la comprensió, paciència, progrés, aprenentatge, 
  12. Facilitat d'ús i versatilitat: és molt fàcil d'utilitzar, el disseny està pensat pels nens que realitzaran les activitats, per tant no presenta cap dificultat a l'hora d'usar-lo. Tot i que hi ha el problema que no et corregeix, per tant els nens poden quedar-se bloquejats en veure que no poden avançar perquè no saben la resposta.
  13. Pot ser considerat multimedia? En cas afirmatiu què aporten les imatges/vídeos a l'aprenentatge? Per què?: Sí que se'l pot considerar un multimedia perquè usa simultàniament animacions, imatges, sons i textos on l'alumne interactua amb els recursos per millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge. Les imatges aporten sentit a les activitats ja que moltes es realitzen a través de la visualització de dibuixos.
  14. Qualitat dels continguts (si n'hi ha): la qualitat dels continguts és bona perquè permet que es facin activitats relacionades amb coses que s'ensenyen a classe. És a dir, permet que el coneixement ensenyat quedi fixat a través de la realització d'unes activitats.
  15. Característiques de la navegació (moviment a l'interior del programa): la navegació és força clara. Les activitats estan pensades per nens de 3 a 6 anys, per tant hi ha diversos nivells, en concret 3. És important destacar que hi ha un quadre que diu Jclic i en clicar-hi es poden saber els resultats de les activitats de l'alumne: el nombre d'errors, el temps amb el qual les ha fet...
  16. Quines altres estratègies cognitives i d'aprenentatge fomenta?:  Fomenta estratègies de reflexió metacongnitiva, va més enllà de la simple memorització de conceptes, sinó que promou l'apenentatge per descobriment, implica també estratègies d'atenció i aplicació directa a través de preguntes i respostes visuals, a través de sons, de relacionar diferents sentits (oïdia i vista)... I també fomenta estrategies heurístiques, de pensament divergent perquè no tracten només una matèria sinó que se'n tracten vàries en una mateixa activitat. 
  17. Assenyala qualsevol característica que des del seu punt de vista mereixi ser mencionada:  Un aspecte que destaquem positivament és el fet que utilitza un "currículum en espiral" ja que es pot anar avançant de nivell fet que permet als alumnes adaptar-se als continguts més adients. No només per diefernts cursos, sinó també per diferents nivells de desenvolupament i d'aprenentatge dels alumnes, és una manera inclusiva d'abordar les activitats.
  18. Avantatges que comporta respecte els altres mitjans:  Els exercicis que es demanen ofereixen diferents estímuls: sonors, visuals (escrit i imatges), que permet que els aprenentatges siguin més significatius i no simplement memorístics o de lectura i escriptura. Així doncs, a diferència d'altres mitjans, l'alumne a traés d'estímuls i l'experimentació compren millor els continguts.
  19. Possibles problemes que representa el seu ús:  Com ja hem comentat, trobem que aquesta activitat no necessàriament provoca que el nen tingui una aplicació activa ja que pot estar simplement provant, no hi ha una interacció personalitzada.
  20. Per què la recomanaria? Per què no?  Perquè crec que és un bon mitjà per atraure els alumnes i a partir d'aquí poder repassar continguts d'una manera més amena, veure si han quedat dubtes, treballar la llengua catalana i tota la resta de continguts que hi són implícits. 
  21. Quina visió de l'educació creus que potencia? Per què?  Crec que encaixa amb la visió constructivita de Piaget, ja que promou una construcció del propi coneixement a través de la interacció amb el medi, els alumnes amb aquest programa poden aprendre millor perqupe estan envoltats de tasques i temes que cultiven la seva atenció. I en aquest punt, el professor n'és un mediador i ha de promoure la curiositat, la investigació i fer que els nens i nens experimentin amb els continguts.


Font d'informació: article "MULTIMEDIA EDUCATIVO: CLASIFICACIÓN, FUNCIONES, VENTAJAS, DISEÑO DE ACTIVIDADES" © Dr. Pere Marquès Graells, 1999 (última revisión: 3/08/10)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada