En aquesta entrada primer esmentaré alguns dels criteris
que podem seguir per fer-ne una valoració, a continuació parlaré sobre la meva
pròpia experiència amb les TIC a l'escolarització, i finalment explicaré alguns
exemples d'usos de les teconologies vistos a classe.
Hi ha
varis criteris a l'hora de valorar l'ús de les tecnologies a l'aula, un tipus
de valoració té en compte aquest factors:
(ni memorístic, ni basat en la
repetició)
• Promoció de l’alfabetització informàtica
(competència cognitiva, utilitzar-la
en funció dels objectius que s'estableixen, intel·ligentment)
• Promoció
de la interacció social
(s’aprèn millor amb interacció del
grup, aproximar-se a les experiències, compartir coneixements que cadascú
aporta)
• Promoció
de la relació d'altres agents
educatius/socials
(posar en vinculació els alumnes amb
altres instàncies: una assosicació, un club…que ajudin i estiguin relacionades
amb el que es vol aprendre)
Un dels altres criteris interessants de seguir és el següent, "Decálago de la buenas prácticas":http://bibliopress.wordpress.com/2007/07/30/decalogo-de-buenas-practicas-con-tic-en-el-aula
Un dels altres criteris interessants de seguir és el següent, "Decálago de la buenas prácticas":http://bibliopress.wordpress.com/2007/07/30/decalogo-de-buenas-practicas-con-tic-en-el-aula
Valoració de la meva experiència
En el
meu cas crec que he aprofundit més el l'ús de les tecnologies a partir de la
secundària. En la primària tenia una hora setmanal de l'assignatura
d'informàtica on apreniem a utilitzar el programa word, feiem exercicis del
clic i utilitzavem alguns altres recursos en línia, però que solien treballar
únicament l'exercitació. Altres vegades passavem textos a word per
posteriorment editar la revista de l'escola, aquest ús m'agradava especialment
i crec que era una bona manera d'introduir-nos la utilització de la
informàtica.
En el
cas de la secundària, també m'he trobat en cursos en que només treballavem els
programes word, excel, power point, i no anavem més enllà. El que crec que
tenia sentit era que ens fessin realitzar les presentacions i treballs amb
aquests programes perquè era llavors quan en feiem hi trobavem un sentit per
utilitzar-los. En algunes assignatures
vaig trobar que ens en fein fer un ús molt adequat i profitós: per posar un
exemple, a francès treballavem tota la classe amb una wiki on la professora ens
anava penjant totes les activitats, exercicis per repassar, models d'examen,
imatges... I els alumnes podiem participar-hi i comentar, també a través d'un
bloc. En aquesta mateixa assigantura també
realitzavem, per grups, un programa de ràdio. Érem particeps i els principals
responsables de tot el procés: des d'escriure el guió i pensar la temàtica fins
a enregistrar-ne el so, editar-ho amb l'audacity... Al final ho vam enviar en
un concurs i en resultat l'activitat va ser tot un èxit. vam poder treballar
cooperativament diferents habilitats no només de francès i també aprendre a fer
anar eines d'edició de so.
Pel que
fa a pissarres digitals i el projecte dels portàtils en el meu institut encara
no m'hi vaig trobar, simplement utilitzavem les aules d'informàtica quan
s'esqueia i fèiem presentacions amb el projector.
Exemples d’usos de la tecnologia vistos a classe:
A la classe vam veure alguns
exemples, un d'ells (CEIP Josep Gras) utilitzaven alguns recursos interactius
per comprendre millor la classe i després creaven entre tots un document comú
que després era accessible per a tots, aquest vaig trobar que n'era un bon ús,
però encara en vam analitzar un de més interessant. En una classe escrivien un
guió a partir d'una obra de Becker, després s'enregistraven llegint l'obra i hi
posaven diferents efectes. Un cop editat, ho penjaven al programa slideshare.
Crec que aquesta manera de treballar permet el treball col·laboratiu, fer-lo
extensible i que s’hi pugui interactuar, com també la utilització de varies
eines molt útils d'enregistrament i edició. Permet també el treball de creació,
facilita la comprensió, crea un pensament divergent, a diferència del que
oferiria una educació més tradicional. És a dir, per una banda pots atraure més
als alumnes treballant Becker, i per altra banda, emocionalment impliques molt
més tots els alumnes, la interacció és oberta, es traballen múltiples
habilitats (utilització d'eines informàtiques, literatura, música, competències
socials...).En aquest cas, sí que podem parlar d'aquells termes que a vegades
semblen buits de sentit (creativitat, la interacció, la innovació, la
motivació, treball cooperatiu). D'aquesta última pràctica se'n pot veure més
informació a: http://158.109.99.28/dim/aulatic/propueso.htm
Un altre dels exemples en l'ús de la
teconologia que esta a l'ordre del dia són els famosos llibres de text
digitals: estan centrats en la disciplina que es tracta en concret i
conseqüentment la interacció sol ser tancada.
Per
tant, un ús de la tecnologia, d'acord amb el decàleg i amb el que he esmentat, com
més centrat en les competències que volem
desenvolupar i en la interacció oberta millor serà.
Perquè el coneixement és un fet dinàmic, ha de tenir una relació directa amb el que els alumnes es troben a l'exterior. A la vida mai treballaràs només matemàtiques o només llengua, com tampoc no et quedaràs els coneixements sense compartir-los, així doncs sempre s'ha d'intentar que la interacció pugui ser oberta, compartir les experiències i treballar de manera interdisciplinar i cooperativa.
Perquè el coneixement és un fet dinàmic, ha de tenir una relació directa amb el que els alumnes es troben a l'exterior. A la vida mai treballaràs només matemàtiques o només llengua, com tampoc no et quedaràs els coneixements sense compartir-los, així doncs sempre s'ha d'intentar que la interacció pugui ser oberta, compartir les experiències i treballar de manera interdisciplinar i cooperativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada